Cinta adalah misteri..

Wednesday, February 15, 2006


Semalam, ketika hampir mahu lena, aku sempat menghayati karya ahmad dhani yg menjadi playlist tidurku. Judulnya "cinta adalah misteri". Cinta(pada manusia) boleh mendatangkan bahaya dan pada masa yang sama boleh menjadikan kekuatan buat sang pecinta.
Definasi cinta adalah begitu meluas dan juga misteri. Muhyiddin Ibnu Arabi menyatakan " barang siapa yang mendefinasikan cinta, beerti ia tidak tahu tentang cinta. barang siapa merasakan aliranya, beerti ia tidak mengenalnya. Barang siapa yang mengatakan dia telah puas dengan cinta, beerti ia tidak mengerti tentang cinta..kerana cinta adalah minum, tetapi tidak puas".

Ahmad Dhani menyatakan didalam "cinta adalah misteri":
Bila Cinta Memanggilmu
Kau ikut kemana ia pergi
walau jalan terjal berliku
Walau perih slalu menunggu
Cintamu butakan
matamu dan hatimu
harusnya cintamu
buka pintu kalbumu
Cinta a da lah misteri
kita hanya manusia
tak berdaya melawan
takdir sang Raja Manusia

Mungkin ada benarnya, cinta seringkali membuat pecinta tidak mengetahui malah menutupi kekurangan orang yang dicintainya. Cintalah yang membuatkan orang mengatakan batu sebagai permata, orang jahat menjadi baik dan budak menjadi raja.Sepertimana ditulis oleh Ibnu Abdul Al-Samad," Cinta adalah mendatangkan ketulian. Cinta yang membutakan segala kecuali terhadap yang dicintainya, sehingga orang itu tidak melihat apa-apa pun kecuali dia".
posted by Q-KHALIFA, Wednesday, February 15, 2006

0 Comments:

===========================

>>ADD A COMMENT HERE<< | >>BACK TO HOME<<

===========================